keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Yksi keino opiskelukulttuurin edistämiseen: ryhmätyö ryhmätyön eduista ja haasteista

Yhtenä kokeen osana elämänkatsomustiedon kurssilla oli laatia ja pitää ryhmänä esitelmä ryhmätyön eduista ja ongelmista. Esitelmä valmistettiin satunnaisesti muodostetuissa ryhmissä.  Aikaa oli tarkoituksellisen rajoitetutusti.

Porukkaan tuli vauhtia. Ryhmät järjestäytyivät tomerasti, monet tekivät varsin hyvin toimivan työnjaon, loivat ryhmälleen google docsissa jaetut esitelmät ja pitivät luokan edessä varsin hyviä esitelmiä aiheesta rohkeasti esiintyen. Aikaa tähän käytettiin vähän yli tunti, esityksineen.

Jaan tämän idean, koska muutkin haluavat ehkä soveltaa sitä muissa aineissa. Itse ainakin otan tämän vakiotyökalujeni joukkoon. Esim. englannin kielessä arvosteltava voitaisiin tuottaa ryhmässä esitelmä aiheesta "What challenges there are in learning to speak publicly in one's second language and how could we overcome those problems together?" jne.

Taustalla ryhmätyöskentelyn korostamisessa on myös havainto, jonka tein, kun pyysin oppilaita haastattelemaan vanhempiaan aiheesta "kolme tärkeintä taitoa työelämässä". Tein tämän kyselyn noin sadalle oppilaalle ja ylivoimaisena ykkösenä tuloksissa esiintyy YHTEISTYÖTAIDOT, toiseksi useimmin esiintyy KOMMUNIKOINTITAIDOT, mikä lienee pitkälti sama asia. On syytä miettiä edistääkö perinteinen koe näitä tärkemmiksi katsottuja taitoja. Perinteisessä kokeessahan oppilasta kielletään ja estetään kommunikoimasta ja tekemästä yhteistyötä kenenkään kanssa tai käyttämästä mitään lähteitä. Työelämässä ja muussa elämässä ei tehdä niin koskaan. Silti tämä käytäntö on suorastaan opiskelun symboli.

Kyseenalaistan tällaisen kokeen arvon ja väitän, ettei se kehitä niitä taitoja, joita arvostamme ja tarvitsemme. Väitän myös, että sen suosio johtuu pikemminkin perinteestä kuin tarkoituksenmukaisuudesta. Onko meillä opettajina rohkeutta miettiä, mitä meidän tulisi tavoitella sekä älyä ja luovuutta löytää tarkoituksenmukaisia ratkaisuja koekäytäntöjen uudistamiseen niin, että se valmentaisi muun muassa yhteistyötaitoja ja kommunikointitaitoja? Mitä muita taitoja pitäisi vahvistaa, siitä enemmän toisella kertaa, mutta tärkeitä ovat ainakin lukio-opiskelijan profiilissa mainitut taidot.

Kysyin oppilailta, saanko jakaa esitykset muiden kanssa. He suostuivat. Pyysin heitä poistamaan sukunimensä esityksistä ja niin he ovat nähdäkseni tehneetkin.

(Osa linkeistä on valitettavasti kehällisiä niin että johtavat samaiseen dokumenttiin, mikä ei ole kovin tarkoituksenmukaista ;-)

https://docs.google.com/document/d/1GuyhRmAn_i7siEca4VXMnYAg_1VtVoqKXa4-FZvg_L0/edit?hl=fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti