keskiviikko 4. toukokuuta 2011

Lukio-opiskelijan profiili -kysely ja vertaisarviointilomake lisätty malligalleriaan

Olen lisännyt lukio-opiskelija profiili -kyselyn ja filosofiaan ja elämänkatsomustietoon sopivan vertaisarviointilomakkeen google docsin malligalleriaan. Ne ovat nyt vapaasti käytettävissä ja muokattavissa.

Mene vain google docsiin

https://docs.google.com/templates?q=&sort=hottest&view=public

ja hae hakusanoilla "profiili" ja "vertaisarviointilomake".

Vertaisarviointilomakkeen kriteerien perusteista löydät lisää tietoa tästä. Kriteerit taulukossa löytyvät tästä.

Osana tavoitteen asettelun ja taitotavoitteiden korostusta olen teettänyt profiilikyselyn monilla kursseillani. Mielestäni nämä korostukset yhdessä yhteisöllisen oppimisen ja tutkivan oppimisen menetelmien kanssa ovat parantaneet opiskelukulttuuria huomattavasti. Peliteoreettisesta näkökulmasta tavoitteena on ollut luoda sellainen tilanne, missä yhteinen etu on oma etu. Jos näitä asioita - aineeseen soveltaen - korostetaan johdonmukaisesti kaikissa oppiaineissa, niin teho on varmasti vielä suurempi.

Profiilikysely ei kuitenkaan yksistään riitä. Yksi ajatus, joka on pyörinyt mielessäni, on sellainen, että kullekin lukion vuositasolle täytyy määritellä tietyt taitotavoitteet. Niiden määrittelemiseksi lukio-opettajien pitää pohtia huolellisesti yhdessä, millaisia taitoja, asenteita ja valmiuksia kunkin vuositason opiskelijalla pitäisi lukuvuoden päättyessä olla.

Lukio-opiskelijan profiili liittyy tähän kokonaisuuteen. Ehkä se kuvaa parhaiten lopputulosta, kolmannen vuoden opiskelijaa. Siksi saattaa olla vähän "julmaa" laittaa ensimmäisen vuoden opiskelijaa tekemään tätä kyselyä, varsinkin lukuvuoden aluksi. Jos hän on rehellinen, hän joutuu antamaan itselle hyvin heikkoja "arvosanoja". Tarkoitus ei ole kuitenkaan lannistaa, vaan innostaa. On myös suuri vaara, ettei hän ymmärrä omakohtaisesti, mitä tarkoittaa "tutkiva opiskelija".

Ensimmäisen vuoden opiskelijaa tulisi mielestäni haastaa asettamaan tavoitteita opiskelulleen. On myös esiteltävä koulun tärkeänä pitämiä tavoitteita, asenteita ja valmiuksia - jotka voivat olla paljolti niitä samoja, mitä lukio-opiskelijan profiilissakin on, ja pyytää oppilaita miettimään, millainen opiskelu, toiminta ja harjoittelu voisi niitä edistää.

Kolmas väline tavoitteidemme edistämiseen olisi se, että kaikkien aineiden kurssien arvosanoihin sisältyvät taidot kuvattaisiin sanallisesti. (Joissakin aineissa voi myös riittää se, että kuvataan yleinen 10-taitotaso, 9-taitotaso jne.) Oppilaathan yleensä haluavat saada mieluummin hyviä numeroita kuin huonoja numeroita, mutta nykyään monet oppilaat eivät tajua eivätkä ole edes kiinnostuneita siitä, millaisia taitoja näiden numerojen saaminen edellyttää/kuvaa. Tämän miettiminen olisi myös hyvä pedagoginen harjoitus kaikille opettajille. Samalla se auttaisi luomaan sitä kieltä, jonka avullla voimme puhua oppimisen haasteista yli oppiainerajojen. Tämä on iso homma, joka ei taatusti tule tehdyksi, ellei rehtori sitä tehtäväksi määrää. Uskon, että tähän kannattaisi satsata.

Neljäntenä asiana pitäisi mielestäni harkita sitä, että jokaiselta oppilaalta vaadittaisiin esimerkiksi osana oppilaan ohjausta sekä ro-tunteja pitämään blogia, jossa oppilaan reflektoi oppimistaan, tavoitteitaan ja arvioi omaa edistymistään. Tästä blogista tulisi myös arvosana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti