tiistai 29. maaliskuuta 2011

Lukio-opiskelijan profiili


IBO on muotoillut IB opiskelijan profiilin. Käänsin sen suomeksi (joskus käytävän) keskustelun virikkeeksi: millaisia opiskelijoita haluamme lukion kasvattavan? Miten toimintamme auttaa heitä tulemaan sellaisiksi?

Tämän hetkisessä tilanteessa suomalaisen lukion opiskelijan profiilin muotoilemisessa pitäisi ottaa huomioon muun muassa lukion opetussuunnitelma,  lukiotyöryhmän toimenpide-ehdotukset, mahdollisesti julkaissut kaupungin omat arvot, sekä opettajakunnan ja oppilaskunnan ajatukset, ideat ja toiveet. Sivumennen on valittaen todettava, että lukiotyöryhmän paneutunminen lukiokoulutuksen tavoitteisiin on kovin puutteellista. Ehkäpä he eivät katsoneet tavoitteen asettelua oleelliseksi asiaksi. Raportissa tyydytään puolihuolimattomasti viittaamaan eurooppalaisen viitekehyksen "teemoihin", joita ovat kriittinen ajattelu, luovuus, aloitteellisuus, ongelmanratkaisu,  riskinarviointi, päätöksenteko, tunteiden rakentava hallinta. Mutta joskus toiste enemmän tästä asiasta...

Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että lukio-opiskelijat eivät ole useinkaan omaksuneet opiskelun kulttuuria eli eivät arvosta oppimista eivätkä tavoittele olennaisia tietoja, taitoja ja asenteita. Vaikuttaa siltä kuin moni heistä ei tietäisi, miksi on tullut lukioon eli heidän oma elämäntilanteensa on heille vieras... Tilanne ei ole kadehdittava. Miten opiskelun kulttuurin ja opiskelun arvostuksen voisi synnyttää suomalaisessa lukiossa? Ehkä opiskelijan profiili voisi osaltaan olla ohjaamassa sitä kohti. Opiskelijan profiilin tavoitteiden, arvojen, asenteiden, valmiuksien ja asenteiden tulisi tietysti tulla esiin monissa tilanteissa ja kaikissa eri oppiaineissa.
Lukion opiskelijan profiili (käännös IB learner profiilista)

         Tutkivia He kehittävät luonnollista uteliaisuuttaan. He hankkivat taitoja, joita tarvitaan tutkimisessa ja itsenäisessä oppimisessa. He pitävät oppimisesta ja halu oppimiseen säilyy heissä koko elämän ajan.
         Tietäväisiä He pohtivat käsitteitä, ideoita ja asioita, joilla on paikallista ja maailmanlaajuista merkitystä. Niin tehdessään he oppivat syvällistä tietoa ja kehittävät ymmärrystään kaikissa erilaisissa oppiaineissaan.
         Ajattelijoita He ovat aloitteellisia käyttäessään ajattelun taitoja kriittisesti ja luovasti. He kehittävät uusia lähestysmistapoja monimutkaisiin ongelmiin ja tekevät hyvin perusteluja, eettisesti kestäviä päätöksiä.
         Kommunikoijia He ilmaisevat ajatuksensa rohkeasti ja luovasti useammalla kuin yhdellä kielellä erilaisissa kommunikaatimuodoissa ja -tilanteissa. He työskentelevät tehokkaasti ja mielellään toisten kanssa.
         Periaatteellisia He ovat rehellisiä, heillä on vahva oikeudenmukaisuuden tunto, he kunnioittavat ihmisiä, ryhmiä ja yhteisöjä. He ottavat vastuun teoistaan ja niiden seurauksista.
         Avoimia He ymmärtävät ja arvostavat omaa kulttuuriaan ja henkilökohtaista historiaansa, suhtautuvat avoimesti ja arvostavat muiden kulttuurien ja perinteiden arvoihin, tapoihin ja näkökulmiin. He osaavat tarkastella ja arvioida asioita monista eri näkökulmista ja haluavat kasvaa kokemusten kautta.
         Välittäviä He ovat empaattisia ja kunnioittavia muiden tarpeita ja tunteita kohtaan. Heillä on halu saada aikaan jotakin positiivista ja merkittävää toisten elämässä. He ovat sitoutuneita ympäristön hyvinvoinnin vaalimiseen ja parantamiseen.
         Riskin ottajia He lähestyvät uusia tilanteita rohkeasti. He kykenevät sietämään epävarmuutta. He uskaltavat kokeilla uusia rooleja, ideoita ja lähestymistapoja. He ovat rohkeita ja uskaltavat puolustaa näkemyksiään.
         Tasapainoisia He ymmärtävät älyllisen, fyysisen ja emotionaalisen tasapainon merkityksen oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta.
         Pohtivia He pohtivat omaa oppimistaan ja kokemuksiaan. He osaavat arvioida vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja käyttävät tätä ymmärrystä oman kehityksensä ohjaamisessa.
 

Lisäyksiä
Edellä mainitut taidot ja valmiudet on tarkoitettu ohjaamaan ja inspiroimaan ajattelua kaikissa IB kouluissa, jotka sijaitsevat eri puolilla maailmaa. Yksittäinen - esimerkiksi etuoikeutetussa hyvinvointivaltiossa sijaisteva - koulu voi tietysti olla tavoitteissaan paljon konkreettisempi ja kunnianhimoisempikin. Näissä merkeissä rupesin miettimään erilaisia taitoja, ominaisuuksia ja valmiuksia, joita haluamme oppilaidemme oppivan lukiossa.
  • Verkostuneita He ymmärtävät verkostuneisuuden merkityksen ja osaavat käyttää tehokkaasti niitä hyväkseen ja kykenevät myös tuottamaan niihin arvokasta sisältöä. He hallitsevat sulavasti monia informaatiotekniikan välineitä ja kykenevät käyttämään niitä ajattelunsa apuna ja tietoisuutensa jatkeena. He osaavat blogata, perustaa ryhmiä ja verkostoja, käsitellä kuvia, upottaa kuvia ja videoita tekstiin. 
  • Sisällön tuottajia He ymmärtävät huomioidensa ja havaintojensa arvon ja osaavat ja uskaltavat jakaa niitä muiden kanssa erilaisissa medioissa.
  • Tiedon rakentajia He osaavat hakea tietoa internetistä tarkoituksenmukaisesti ja luovasti tehdessään tehtäviä, osallistuessaan erilaisiin projekteihin ja vastatessaan kysymyksiin.  
  • Epävarmuutta sietäviä He sietävät tilanteita, joissa ei ole selvää, mitä heiltä odotetaan ja osaavat edetä kohti ratkaisua vaihe vaiheelta (ikään kuin edeten haparoiden pimeästä kohti valoa).
Profiilia voisi käyttää hyväkseen esimerkiksi itsearvioinnin pohjana oppilaan ohjauksessa tai melkein missä tahansa oppiaineessa. Teen jossain vaiheessa google docsin avulla lomakekyselyn ja jaan sen kanssanne. Kysymykset voisivat olla esim. muotoa: kuinka tärkeänä pidät ominaisuutta...(tutkivuus jne.)? Kuinka kehittynyt olet mielestäsi tämän ominaisuuden suhteen?

Lisäksi voitaisiin tehdä kysely opettajille, jossa kyseltäisiin esim. seuraavia asioita: Missä määrin oppiaineesi mielestäsi kehittää oppilaissa ominaisuutta tutkivuus? jne.

3 kommenttia:

  1. Ainakin lisäisin taitolistaan uuden median taidot: he osaavat huolehtia yksityisyydestään tarkoituksenmukaisesti, tuntevat netiketin, huolehtivat omasta ja muiden tietoturvasta sekä tuntevat tekijänoikeutensa sekä käyttävät vain sellaisia palveluja, joiden käyttöehdot he tuntevat. Ja stressinhallintataidot: he osaavat suunnitella ajankäyttönsä ja voimavarojensa jakamisen siten, että elämän kokonaisuus säilyy hyvänä.
    Merkityksellistämisen kyvyt: he ymmärtävät, millainen tieto on henkilökohtaisesti, yhteisöllisesti ja globaalisti merkittävää ja mielekästä ja ovat valmiita rakentamaan yhteisöllisesti tiedosta sellaista, jolla on kosketuspintaa elämään. Päämäärärationaalisuus: he pyrkivät toimimaan tavalla, joka on sekä sisäisesti että lyhyen ja pitkän tähtäimen kannalta heidän aitojen toiveidensa mukaista.
    Ja kriittisenä huomautuksena alkuperäistä IB-profiilia kohtaan: avoimuus uudelle on myös persoonallisuus/temperamenttipiirre. Liiallinen, varomaton riskinotto voi olla myös pahe: mieluummin riskinoton sijasta kirjaisin tavoitteeksi sen, että opiskelijat uskaltautuisivat koettelemaan omia rajojaan tavalla, joka on heidän etiikkansa mukainen ja työskentelemään myös mukavuusalueensa ulkopuolella silloin, kun se on tarpeen. Tätä on yllättävän vaikea muotoilla hyvin.
    - Minustakin tämä on hieno bloggaus tärkeästä aiheesta.
    t. Marja Oilinki

    VastaaPoista
  2. Mietin vielä integriteetin vaalimista yhtenä hyveenä/taitona.

    VastaaPoista